در گوگل محبوب کنید
خوش آمدید*****تمام مطالب این وبلاگ اختصاصی و جمع آوری شده توسط این مجموعه می باشد*****کسانی که مایل به همکاری با این مجموعه هستند،می توانند در نظرات اعلام کنند.

پرشین ستلایت نیوز در شبکه های اجتماعی:

۱۳۹۱/۱۱/۱۴

محاکمه سینما رکس از شبکۀ من وتو۱



پس از آدم سوزی سینما رکس آبادان، نمایشی برگرفته از یک محاکمه تاریخی‌! کاری از پرویز صیاد. شما می توانید ۱۹ بهمن ساعت ۲۲ به وقت ایران ازشبکۀ من وتو۱ شاهد این نمایش باشید.
نیم نگاهی به واقعه سینما رکس آبان:

سینما رکس آبادان در شب هنگام ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ و در حین نمایش فیلم گوزن‌ها دچار آتش‌سوزی گردید و قریب به اتفاق حاضران در سینما زنده در آتش سوختند. تحقیقات حاکی از عمدی بودن حریق بود. همزمانی این رویداد با اعتراضات و آشوبهای انقلاب ۱۳۵۷ و طولانی شدن رسیدگی به آن در سالهای بعد از انقلاب، گمانه‌های مختلفی را پیرامون عاملان این حادثه ایجادکرد. بعدها فاش شد که جنگنده‌های اسلام سینما را آتش زدند. روزنامه ایرانی "صبح امروز" هم در سال ۱۳۷۹ فاش کرد که اسلامی‌های تندرو در واقع سینمارکس را آتش زدند.بعد از نوشتن این مطلب، روزنامه توسط دولت ایران بسته شد.
نگاره روزنامه اطلاعات از خاموش‌سازی آتش در سینما رکس آبادان
چگونگی آتش‌سوزی
یکی از مهمترین حوادث سال ۵۷ که باعث خشمگین کردن مردم و سرعت بخشیدن به انقلاب ۵۷ شد، فاجعه به آتش کشیدن سینما رکس آبادان بود.علت خشمگینی مردم، نسبت دادن این فاجعه به عوامل حکومت پهلوی بود.در حدود ساعت ۲۱:۴۵ شب بیست و هشتم مرداد طبق آمار دقیق ۶۳۰نفر از کسانی که به تماشای فیلم گوزن‌ها در آخرین سانس به سینما رفته بودند در آتش سوختند.تعداد کشته‌شدگان بعداً به بیش از ۷۳۳ نفر افزایش یافت.
سینما در زمانی دچار آتش سوزی شد که در حال نمایش فیلم گوزنها، ساخته مسعود کیمیایی بود. این فیلم به گونه‌ای اشاره کوتاه و گذرایی داشت به روزهای فرار و مرگ یک مبارز مسلح علیه حکومت پهلوی و بسیاری بر این عقیده بودند که فیلم به بخش کوچکی از واقعه سیاهکل پرداخته‌است. همین امر موجب برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دخالت ساواک در این آتش سوزی گردید.
دیدگاه‌ها
دیدگاه مقام‌های پهلوی

متقابلاً در فضای انقلابی سال ۱۳۵۷ مقامات وقت حکومت پهلوی با نسبت دادن این رویداد به «مارکسیست‌های اسلامی» آن‌ها را متهم کردند «به جای تمدن بزرگ، وحشت بزرگ» به مردم می‌دهند.
شاه بعدها از این عمل دادستان گلایه کرد و در کتاب پاسخ به تاریخ نوشت «مقصر واقعی به عراق گریخت و در آنجا دستگیر شد.
اعترافات او ثبت شد.ولی قضاتی که مرعوب شده و یا جبون بودند بر این قضیه سرپوش گذاشتند.»
دیدگاه مقام‌های جمهوری اسلامی
انقلابیون مسئولیت این واقعه را به گردن ساواک انداختند و آن را یک حرکت انحرافی برای بدنام ساختن انقلابیون قلمداد کردند. سید روح‌الله خمینی صراحتاً شاه را عامل این فاجعه دانسته و آنرا شاهکار شاه خواند.اظهارات خمینی در اندک زمانی مقبولیت عام یافت.
در سال ۱۳۵۹ فردی به نام حسین تکبعلی‌زاده خود را به مقامات معرفی کرد و اقرار کرد که عامل جنایت او بوده‌است. او به همراه همدستانش دستگیر و پس از هجده جلسه محاکمه به اعدام محکوم و تیرباران شد.در جریان محاکمات مشخص شد که او که فردی معتاد و بیکار بود، هیچ وابستگی به رژیم شاه نداشته و به خیال خود این حرکت انقلابی را در جهت پیشبرد مقاصد انقلاب انجام داده بود.
 سرنوشت سینما
بقایای سینما در سال ۱۳۸۴ تخریب و به مجتمع تجاری تبدیل شد. کشته شدگان سینما شهید محسوب شدند و همچنان برای بزرگداشت آنان مراسم گلباران بر مزارشان برگزار می‌شود.
حواشی
به گفته تکبعلی‌زاده، عامل اصلی حادثه آتش‌سوزی، سید محمد کیاوش (علوی تبار بعدی  و سید عربی پیشین) که قبل از انقلاب معلم و از رهبران نیروهای مذهبی این شهر بود، همان کسی است که نقشه آتش زدن سینما رکس آبادان و کشتار حدود هفتصد نفر از مردم این شهر را اجرا کرد. کیاوش پس از انقلاب فرماندار آبادان شد و به پیگیری حادثه سینما رکس آبادان پرداخت. وی پس از یک دوره، نماینده اهواز و در ماجرای انفجار حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰ زخمی گشت سپس برای دوره دوم نماینده آبادان شد.
متن فوق برگرفته از تارنمای ویکی پدیا(دانشنامه آزاد) می باشد.#



۴ نظر:

ناشناس گفت...

این خطا مربوط به چی میشه ؟

http://upload.tehran98.com/img1/cj74oegakrweg6htl0mn.png

Mehrdad گفت...

مشکل از سایت تراک ست بود
مجبور شدم الان وردارمش

ناشناس گفت...

با یک سایت دیگه هم همین مشکل رو داشتم

Mehrdad گفت...

اگه به پیغام نگاه کنی نام tracksat میبینی
فعلاً ورداشتم افزونه خوبی بود برای وبلاگ